Cròniques dels Plens

Ple Extraordinari d'octubre (15/10/2025)


El Ple extraordinari d’octubre, amb tres punts a l’Ordre del dia, va començar amb el recordatori a l’audiència que, en tractar-se d’una sessió extraordinària, no hi ha hauria intervencions per part del públic a la part final.

Tot seguit, l’alcaldessa de Vilanova, Roser Colomé, i el primer tinent d’Alcaldia, Joan Manel Verdaguer, van exposar el primer punt: la modificació de l’Ordenança de Convivència i Via Pública després del període d’exposició pública. L’objectiu de la modificació és reforçar la idea de l’espai públic com a lloc de convivència, civisme i de respecte als drets de tothom, concretant i ampliant aspectes i epígrafs que en l’ordenança aprovada al 2022 eren més genèrics. S’estableixen normes de comportament per evitar sorolls i molèsties veïnals i horaris per a les terrasses, s’introdueixen sancions específiques per a conductes incíviques, per tinença i consum d‘alcohol i drogues a la via pública i de respecte al mobiliari urbà i al patrimoni. També s’amplia la prohibició de fumar en recintes esportius i zones adjacents a centres docents o sanitaris i espais infantils, entre d’altres, i s’introdueixen mesures alternatives a les sancions sobretot destinades a menors. Després de la intervenció de la portaveu d’Unitat per Vilanova, Yolanda Lorenzo, s’aprova la modificació amb els vots a favor d’Impulsem i PSC, i l’abstenció d’Unitat per Vilanova.

El segon punt a l’ordre del dia va ser l’expedient de modificació d’impostos, que actualitza impostos i taxes segons l’Índex del Preu del Consum (IPC) per poder mantenir la qualitat dels serveis municipals o millorar-los, garantint que l’Ajuntament pugui fer front als costos. Més concretament, la regularització suposa una pujada del 2,34 % (mitjana de l’IPC) i està basada en l’obligació legal d’actualitzar ordenances fiscals per adaptar-les a la normativa vigent, revisant també el redactat per facilitar-ne la comprensió i simplificant la càrrega administrativa, i respon a l’aplicació de principis de suficiència financera. Un cop acabada l’exposició de l’alcaldessa, intervé el regidor de l’oposició, Sergi Ruiz, per puntualitzar aspectes normatius en referència a la no obligació per part del Consistori d’augmentar impostos d’acord amb l’IPC i el plantejament de mesures alternatives per garantir-ne la suficiència financera, i condiciona el vot a favor de l’augment dels impostos per part del seu grup a l’elaboració prèvia d’un pla econòmic financer. Després de la rèplica de l’alcaldessa, Roser Colomé, i de la del primer tinent d’Alcaldia, Joan Manel Verdaguer, i la contrarèplica del senyor Sergi Ruiz, s’aprova la modificació d’impostos amb els vots a favor d’Impulsem i PSC, i els vots en contra d’Unitat per Vilanova. 

A continuació, es va donar pas al tercer punt del dia, la modificació de les taxes, que s’actualitzen també segons la mitjana de l’IPC (2,34 %) i seguint els mateixos criteris tècnics i jurídics aplicats a la modificació d’impostos. Les taxes, a més, es reordenen: s’actualitzen epígrafs, es revisa el redactat i es simplifiquen conceptes, s’eliminen d’obsolets i s’agrupen models tarifaris per activitats per fer més fàcil la classificació i la gestió. Un cop acabada l’exposició de l’alcaldessa, Roser Colomé, intervé el regidor d’Unitat per Vilanova, Sergi Ruiz, per explicar el sentit del vot del seu grup i puntualitzar la necessitat de tenir un detall o informe de cada servei per definir la pujada de cada taxa en comptes de fer una pujada generalitzada de totes les taxes per igual. Després de la rèplica i de l’alcaldessa de Vilanova, Roser Colomé, i la contrarèplica d’Unitat per Vilanova, a càrrec de Sergi Ruiz, s’aprova la modificació de taxes amb els vots a favor d’Impulsem i PSC, i els vots en contra d’Unitat per Vilanova.

Finalment, un cop finalitzat el debat i la votació dels tres punts del dia, es va prosseguir amb l’activitat de control per donar compte dels decrets organitzatius, durant la qual es la regidora de l’oposició, Yolanda Lorenzo, demana que s’expliqui un decret que modifica la reorganització de competències de diverses regidories (Serveis Econòmics, RRHH i Organització, Mobilitat i Governació i Seguretat). Davant aquesta petició, l’alcaldessa remarca que es tracta de regidories que han tornat a Alcaldia de manera temporal per un tema sobradament conegut, adequant la situació que malauradament coneixem del regidor Xavier Fernández.

En tractar-se d’una sessió extraordinària, no es dona pas al torn de precs i preguntes i es dona per finalitzat el Ple.

Darrera actualització: 22.10.2025 | 14:50