A principis d’octubre es va reengegar el grup motor de la Taula Educativa Eduxarxa410

Dilluns, 23 d'octubre de 2017 a les 00:00

El grup motor està compost per representants dels principals agents educatius del municipi (*)

Tot i que algun dels membres van disculpar-se per no poder assistir-hi, es va començar a elaborar el pla de treball de la taula educativa per al curs 2017-2018.

Es van plantejar reptes nous, tant en l’àmbit escolar com en l’àmbit de ciutat educadora, com ara:

  1. El projecte TEI (TUTORIA ENTRE IGUALS) a primària

L’objectiu és treballar els conflictes a partir del treball emocional, eines de mediació, l’expressió i la detecció de conflictes latents abans d’arribar a situacions de violència. Es fa una tasca de cura de la convivència mitjançant l’apadrinament entre alumnat d’edats diferents. Es preveu implantar-ho als dos centres d’educació infantil i primària.

Aquest projecte exigeix un elevat compromís dels centres ja que cal formar a tota la plantilla en horari de tardes o de dissabtes al matí, amb 3 sessions presencials, i la resta del curs on line amb un total de 30 hores de formació (reconeguda pel CRP-Centre de Recursos Pedagògics). Aquest projecte estarà finançat per l’Ajuntament.

  1. Projecte de mediació a l’Institut

L’Institut treballa la mediació dins del Projecte Convivència que és un pla de prevenció i atenció als conflictes de convivència (dins i fora de l’aula) coordinat per la Comissió de Convivència on hi participen alumnat, professorat i pares i mares i la coordinadora de convivència. Amb aquest pla es treballen molts temes relacionats amb la convivència: valors i actitud a les aules, qüestions de gènere i relacions afectives, mesures davant de casos greus, etc.

El curs passat la Diputació de Barcelona va fer formació als alumnes i professors en aquest àmbit i està previst que l’Ajuntament torni a demanar aquest recurs enguany.

S’informa que el CRÍTIC (Pla de prevenció de drogues i pantalles, de la Mancomunitat de Galzeran) obrirà properament el SADIP (servei d’assessorament en el consum de drogues i pantalles) per a tota la població.

  1. Acompanyament a l’escolarització de joves entre 15 i 16 anys

S’ha detectat un buit en l’atenció a alguns joves de 15 i 16 anys que no estan acollits al programa Hèrcules i que presenten desinterès pels estudis, amb un risc alt d’abandonament escolar. Es proposa una trobada dels professionals que hi estan implicats, dins i fora de l’institut, per pensar mesures i estratègies d’acompanyament educatiu.

El programa Hèrcules (aula oberta al segon cicle de l’ESO) serveix per a adaptar l’ESO a perfils d’alumnat que tenen dificultats per a seguir el currículum ordinari, però no per donar cabuda a alumnat que presenta un rebuig als estudis, a la institució educativa i als adults i professorat, en general.

I fora de l’àmbit escolar s’han exposat 3 iniciatives:       

  1. Camí escolar

    Es tracta d’un projecte transversal per a promoure una mobilitat més sostenible, més autònoma dels infants i famílies en l’anada i tornada de l’escola i en la franja d’extraescolars. En un inici es detectarien els punts més conflictius (amb una enquesta o grups de treball a les famílies i als infants) i en una segona fase es dissenyarien mesures per evitar el col·lapse de cotxes a l’entrada de l’escola, els carrers foscos o la falta de passos de vianants.
     
  2. Trobades de l’alumnat amb regidors/ores:

Es plantegen unes trobades a les aules, d’uns 30-45 minuts, per apropar l’Ajuntament als infants i joves i respondre les preguntes formulades per l’alumnat dels centres educatius. Cada centre triaria quins cursos podrien estar-hi interessats.

  1. Programa d’Activitats Educatives (PAE)

El PAE és un catàleg que recull totes les activitats de caire educatiu que l’Ajuntament i altres organismes ofereixen als centres educatius de Vilanova i que les agrupa per a facilitar l’accés i la sol·licitud per part dels centres educatius. Actualment està en procés d’elaboració i de trobar un mecanisme telemàtic que faciliti la sol·licitud de les activitats.

 

*Els principals agents educatius del municipi considerats com a membres del grup motor de la taula educativa són: l’Escola Bressol Municipal La Baldufa, l’Escola La Falguera, l’Escola Mestres Munguet-Cortés, l’Institut de Vilanova, l’AFA La Falguera, l’AMPA Mestres Munguet-Cortés, l’AMPA de l’Institut, la Biblioteca Contravent, l’Esplai Terra de Lleure, el CRÍTIC (Servei de prevenció en el consum de drogues, pantalles i riscos associats de la Mancomunitat del Galzeran), l’Espai Socioeducatiu El Trencaclosques, els tècnics de joventut, ensenyament així com l’educadora social i la dinamitzadora de la taula educativa.

Darrera actualització: 23.10.2017 | 09:57