Informació educació

Preinscripcions i portes obertes als centres educatius de Vilanova del Vallès pel curs 2024-2025

Ja s'acosten les preinscripcions per al nou curs 2024-2025 i per això, si estàs pensant a escolaritzar al teu fill o filla a Vilanova, cal que tinguis en compte les següents dates:

Portes obertes:

  • Escola Bressol Municipal La Baldufa (primer cicle d'educació infantil): dimecres 10 d'abril de 17.30 a 19.30h i dissabte 13 d'abril de 10 a 12h.
  • Escola La Falguera (segon cicle d'educació infantil i primària): diumenge 3 de març de 10 a 14h i dimecres 6 de març a les 9h i les 15h.
  • Escola Mestres Munguet Cortés (segon cicle d'educació infantil i primària): diumenge 3 de març de 10 a 13h i dimecres 6 de març a les 9.15h, les 15.15h i les 18.15h.
  • Institut Vilanova del Vallès: dimarts 5 de març a les 18h.

Presentació de sol·licituds:

  • Segon cicle d'educació infantil i primària: del 6 al 20 de març.
  • Educació Secundària Obligatòria: del 8 al 20 de març.

Matrícula:

  • Educació infantil, educació primària i educació secundària obligatòria: del 18 al 26 de juny.

Escola de Famílies 2024

Arriba la segona edició de l'Escola de Famílies amb 14 tallers repartits entre els mesos de febrer i juny.

Per poder consultar amb més profunditat el contingut dels tallers clica document del programa del marge dret. 

Escola de famílies 2023

 

 

 

Detall sobre els diferents tallers:

Tallers adreçats a famílies amb infants de 0 a 5 anys

L'ús de pantalles a la primera infància

Com afecta l’exposició a les pantalles durant la primera infància? A través d’aquest taller coneixerem com afecten les pantalles al cervell dels nadons i les conseqüències que poden tenir; es promourà  la responsabilitat envers la difusió d’imatges dels menors a les xarxes socials; reflexionarem sobre com podem fer un bon acompanyament vers l’ús de les pantalles; i s’oferiran recursos i eines per al suport educatiu de les famílies.

Continguts:

  • Usos de pantalles per generacions.
  • Com afecten les pantalles al cervell durant la primera infància.
  • Sharenting: Criança compartida a les xarxes socials.
  • Control parental.
  • Diferents maneres d’acompanyar-los per etapes.
  • Premis i càstigs.
  • Salut digital.

A càrrec d’Ester Angelats, del servei Crític.

 

Les relacions familiars i escolars a edats primerenques

L’escola és l’entorn per excel·lència de les relacions interpersonals, ja que és un lloc de trobada i d’interacció constant en el dia a dia, entre famílies, professorat i infants. Les relacions que es generin entre aquests són de gran importància, ja que és primordial per un treball conjunt que influeix en el desenvolupament de l’infant.

El nostre objectiu és que les famílies tinguin coneixença de l’evolució dels infants (de 0 a 6 anys), a més de proporcionar eines per a guiar aquests canvis, el pas a l’escola.

Les famílies han de conèixer les diferents etapes de l’infant, tot observant els canvis evolutius, físics i psicològics. Aquesta observació ens ajuda a l’hora de detectar les necessitats i l’autonomia que ha adquirit l’infant.

Les relacions amb l’escola i els educadors/es són essencials tant per les famílies com pels infants. S’ha de tenir present que una relació positiva dona seguretat, tranquil·litat i espai per la curiositat, l’autenticitat i el descobriment.

Per a les famílies és essencial tenir present el temps post-escola. Aquest serveix per ajudar a gestionar el que han viscut els infants al llarg del dia, a més de crear un ambient distes i dinàmic.

A càrrec de Recursos Educatius per la Infància en Risc

 

Primers auxilis per infants

Els primers auxilis són l'atenció més immediata i provisional que es dona a una persona accidentada o malalta abans d'ésser atesa en un centre sanitari o per professionals experts dels equips d'emergències.

En aquest taller es presentaran les principals situacions d’emergència que es poden donar en un infant (escanyament, contusions, etc.) i com cal actuar en cada cas.

A càrrec de Raquel Villanueva, infermera pediàtrica de l’Institut Català de la Salut i referent del programa Salut-Escola de Vilanova del Vallès.

 

Joc desestructurat en família

El joc és la principal eina d’aprenentatge dels infants. Mitjançant aquest joc aprèn, descobreix, experimenta, gaudeix, sent, prova i alimenta els seus sentits omplint el seu bagatge d’experiències i aventures. Mitjançant el joc els infants descobreixen el món.

Per això, ens toca als adults que l’envolten oferir un material que s’adeqüi a aquestes necessitats per poder crear un joc de qualitat i divertit.

Així els materials desestructurats són objectes que no tenen una funcionalitat concreta o específica, no aporta instruccions d’ús, sinó que és el propi infant qui se les dona, potenciant així aquesta forma de joc lliure, la seva creativitat i la imaginació.

En aquest taller es plantejaran tots els beneficis d’aquest tipus de joc mentre el posem en pràctica amb els nostres fills i filles.

A càrrec de Sonia Kliass, experta en pedagogia infantil.

 

Tallers adreçats a famílies amb infants de 6 a 11 anys

Eines i estratègies per evitar l'assetjament i per actuar quan apareix

Aquest és un espai formatiu per a famílies amb infants de 6 a 12 anys. El paper que tenim les famílies en la prevenció, detecció i actuació davant l’assetjament escolar és clau per a la seva resolució. Com a part de la comunitat socioeducativa de l’infant la nostra mirada és indispensable, de fet, ningú vol tenir un fill/a en situació de víctima o en rol d’agressor/a, així com tampoc volem el dolor que això produeix en la resta. 

Per acompanyar i abordar l’assetjament o l’aparició de violència oferim eines i recursos que millorin l'acompanyament donant resposta al sosteniment emocional de dolor i  enfocant-se a la seva gestió per restaurar el benestar propi de l’infant i relacional entre els seus iguals.

CONTINGUTS:

  • Definició i conceptes clau del que es considera l’assetjament. Agents implicats: persones en rol d’agressor/a, de víctima i d’espectadors/es.
  • Sistema de creences i patrons que sostenen situacions de desigualtat en el grup.
  • Educació emocional i prevenció de la violència: 
  • Consciència emocional i connexió amb el malestar i el benestar en un mateix.
  • Factors protectors i actius que enfoquen l’elecció cap al benestar.
  • Dotació d’eines per generar, mantenir i potenciar les relacions saludables cap a un  mateix i dins un grup.
  • El paper actiu i clau de la família en l’acompanyament en cada moment. Eines i estratègies per acompanyar la superació i abordatge d’un cas.

A càrrec de SEER. 

 

Comunicació i treball emocional

Taller adreçat a famílies per reflexionar sobre:

  • Com ens comuniquem amb els nostres fills i filles?
  • Quina gestió fem dels límits i les normes?
  • Com treballem l’educació emocional a casa?
  • Com ho fem perquè els nostres fills i filles ens expliquin les coses importants que els hi passa?

A càrrec de Montse Jordana, psicòloga i referent del programa de Benestar Emocional de l’EAP Montornés-Montmeló. 

 

Alimentació saludable

L'alimentació és un procés que ens acompanya al llarg de la vida, a través del qual obtenim els nutrients i l'energia que permeten cobrir els requeriments de l'organisme.

Ara bé, l’acte de menjar, a més de ser un procés nutritiu, té connotacions importants de convivència —proporció de plaer, relacions afectives, identificació social i religiosa, etc.— que configuren el comportament alimentari i que poden repercutir en l’estat de salut de la persona.

Una alimentació saludable es defineix com aquella que és satisfactòria, suficient, completa, equilibrada, harmònica, segura, adaptada al comensal i a l’entorn, sostenible i assequible.

En aquest taller es plantejaran els següents continguts:

  • Bàsics de l’alimentació saludable
  • Planificació i gestió de la compra
  • Opcions de berenars i sopars
  • Prevenció de conductes alimentaries no saludables

A càrrec d’Anna Pla, nutricionista i dietista, referent del programa de Benestar Emocional de l’EAP Montornés-Montmeló. 

 

Parlem de sexualitat i afectivitat a casa

  • Educar en la sexualitat des de la família és important, però... Per on comencem?

  • Les converses que tenim són les més adequades per a la seva edat o per com són? 

Si voleu actualitzar coneixements i adquirir noves estratègies, us oferim aquest taller per aprendre a gestionar les necessitats, dubtes i curiositats que poden aparèixer amb els vostres fills, filles i fillis. Entenem la sexualitat des d’una perspectiva psico-social i positiva, com un procés que ens acompanya tota la vida i influeix en el nostre desenvolupament personal. Per a què aquest sigui el més respectuós, lliure i a mida possible cal un bon acompanyament des de la infància. Per això, partirem de l’autoreflexió per identificar quina visió i valors sobre la sexualitat transmetem. Avisem, aquest treball també tindrà beneficis a nivell personal! 

A càrrec d'Enruta't.

 

Tallers adreçats a famílies amb joves de 12 a 17 anys

 

Com acompanyar el pas a l'adolescència

El taller servirà per donar elements que ajudin a les famílies d’adolescents a comprendre’ls i acompanyar-los en aquesta etapa, amb els següents objectius:

  • Clarificar de què parlem quan parlem d’educació afectiva i sexual.
  • Ajudar a diferenciar entre fer educació afectiva i sexual i/o facilitar informació.
  • Ajudar a entendre el els canvis psicològics i relacionals que es produeixen a l’entrada a l’adolescència.
  • Proposar estratègies per a millorar la comunicació amb els fills.
  • Compartir informació d’allò que preocupa als i les joves sobre les seves relacions afectives, quins son els dubtes més freqüents, i com els pares i les mares els poden ajudar.
  • Facilitar-los recursos als quals recórrer en cas de necessitat o dubtes, tant per les famílies com pels seus fills.

El taller anirà a càrrec de la psicòloga Lídia Duran, membre de l’Institut d’Estudis de la Sexualitat i la Parella

 

La dificultat d'acompanyar els adolescents. Eines per ajudar els fills/es a créixer

Recursos a pares i mares per prendre consciència que cal acompanyar els fills en el camí de la vida, ells són protagonistes de la seva vida i que han d’aprendre dels seus propis errors.

Poder mantenir una bona comunicació és fonamental per poder fer-los costat en tot moment i ser el pal de paller psicològicament i emocional per assessorar-los des de ben petits. I al mateix temps, empoderar-los en l’etapa de la pubertat i l’adolescència. Cal conèixer els canvis que comporta l’adolescència.

Objectius

  • Definir l’adolescència com una etapa d’oportunitats i creixement.
  • Facilitar el coneixement d’aquesta etapa evolutiva.
  • Desmitificar l’adolescència i vetllar per una adolescència sana i saludable.
  • Impulsar una mirada positiva sobre els fills i filles adolescents.

A càrrec de SEER.

 

Eduquem (també en família) en el consum de drogues

 Xerrada participativa dirigida a pares i mares amb l’objectiu de reflexionar sobre els usos de substàncies legals i il·legals entre adolescents i joves i el seu acompanyament familiar.

Parlem dels hàbits de consum així com els seus riscos associats des de la perspectiva de la reducció de riscos i l’acompanyament socioeducatiu.

 

Continguts:

  • Adolescència
  • Prevalences de consum
  • Contextualització de les substàncies legals i il·legals
  • Addicció
  • Alcohol i cànnabis
  • Que diuen els joves, que diuen els pares.
  • Acompanyament educatiu i pautes en l’adolescència

A càrrec de Joan Barrero, tècnic de prevenció en el consum de drogues, pantalles i riscos associats de la Mancomunitat del Galzeran.

 

Comunicació i treball emocional

Taller adreçat a famílies per reflexionar sobre:

  • Com ens comuniquem amb els nostres fills i filles?
  • Quina gestió fem dels límits i les normes?
  • Com treballem l’educació emocional a casa?
  • Com ho fem perquè els nostres fills i filles ens expliquin les coses importants que els hi passa?

A càrrec de Montse Jordana, psicòloga i referent del programa de Benestar Emocional de l’EAP.

 

 

Informació per les preinscripcions del curs 2023-2024

 

Portes obertes als centres educatius del municipi

Guia per les Preinscripcions Curs 2023-2024

Clica aquí per accedir a la guia completa.

 

Pla Local d'Educació 2022-2026

El Pla Local d'Educació de Vilanova del Vallès (PLE), és el mapa de ruta que adreça el model educatiu que es vol al municipi pel creixement dels i les seves residents en les diferents etapes de la vida, tot tenint en compte el paper actiu que juguen les diferents institucions i agents socials formen part del poble. Per tant, el PLE és quelcom que va més enllà dels murs de les escoles. És una estratègia per co-responsabilitzar a tota la ciutadania en el seu paper educador i transformador de la societat.

D'aquesta manera, el PLE s'articula en els següents eixos estratègics, que permeten transversalitzar la mirada educativa al municipi:

A. Actuacions als centres educatius per a la seva millora estructural i la coordinació
B. Educació en el lleure (formal i informal)
C. Comunicació efectiva de les accions educatives
D. La cultura com a eina de transmissió de valors educatius
E. Inclusió social i no discriminació de totes les persones del municipi en l'accés a l'educació
F. La participació i la cohesió social com a mecanisme corresponabilitzador de la ciutadania en la promoció de valors democràtics i socials
G. Treball amb les famílies pel desenvolupament positiu de la seva funció educadora

Al lateral d'aquest espai web també us podeu descarregar el document complet del Pla.

 

Activitat: s'acaba l'ESO... i ara què?

Activitat dirigida per a families i joves de 3r i 4t d'ESO via Zoom.

Per poder accedir a l'enllaç enviar un correu a eduxarxa410@vilanovadelvalles.cat

Portes obertes 2022

  • Escola bressol La Baldufa
  • Escola La Falguera
  • Escola Mestres Munguet-Cortés
  • IES Vilanova del Vallès

Jornades Obertes 2022

Ârea d'educació Ajuntament de Vilanova del Vallès: 

 

La Baldufa:

Dimarts 26 d'abril de 18 a 20h

Dissabte 30 d'abril de 10 a 13h.

Per inscriure's cal trucar a l'Escola Bressol al 938 456 140 o enviar un correu a a8064258@xtec.cat

La Falguera:

Trobada streaming: dilluns  21 de febrer a les 15h

 Portes Obertes Presencials:  .-dimarts 22 de febrer  a les 17h i a les 18h 

                                               .- dijous 3 de març a les 17h i a les 18h

                                               .- dissabte 5 de març  d'11 a 12h i de 12h a 13h. 

Cal demanar cita prèvia al web de l'escola:  https://agora.xtec.cat/ceiplafalguera/

Enllaços d'interès:

 

Mestres Munguet-Cortés: 

Sessió telemàtica: dimecres 23 de febrer a les 17 h

Sessions presencials: .-  dijous 24 de febrer a les 17h  i a les 18h

                                     .- dimecres  2 de març a les 17h i a les 18h

                                     .- dissabte 5 de març a les 10h, a les 11h i a les 12h.

Cal demanar cita previa al web de l'escola : https://agora.xtec.cat/escmestresmunguet-cortes/

Enllaços d'interès:

 

IES Vilanova del Vallès:

 A la nostra web: https://www.institutvilanova.cat/, trobareu l’accés directe a les Portes obertes.

Tindran dos parts diferenciades:

1. Dimarts 1 de març a les 18h: explicació del nostre PEC (ho podreu veure clicant a CANAL INS VILANOVA) i

2. Enllaç permanent: mostra de diferents experiències /projectes/matèries que fem al nostre centre: https://www.institutvilanova.cat/portesobertes2 (inclou un tour virtual per les instal·lacions de l’institut).

Darrera actualització: 30.01.2024 | 09:59
Darrera actualització: 30.01.2024 | 09:59